Hur jag redigerar mina bilder

Fick frågan hur jag redigerar mina bilder som jag lägger upp här i bloggen så tänkte att jag skulle visa er alla.

För det första så använder jag mig inte av Photoshop utan jag använder mig av denna gratissidan: Befunky.com en jätteenkel och bra sida!
Blixten på vår kamera har gått sönder så jag använder mig aldrig av blixt när jag tar bilder, vi har en väldigt dålig kamera, en Nikon D40 och alla bilder blir väldigt gul/orangea, så för det mesta brukar jag dämpa färgerna på bilderna och göra dem ljusare. 


Och något jag nästan alltid gör när jag redigerar bilder på sidan Befunky är att jag klickar på den lilla "trollstaven" längst till vänster och scrollar längst ned till Vintage colors och lägger på Vintage color 1, så att bilderna blir lite mer blå/röda. Ibland gör jag mer, och ibland gör jag mindre men jag gör nästan alltid lite av det iallafall. Här nedanför har vi ett bra exempel. 

Något jag gör också är "finar till" huden, många brukar dock klaga på att det ser dåligt ut, att man ser redigeringen men jag bryr mig inte så mycket om dom tycker det, jag tycker en bild kan se mycket bättre ut så än utan, och ibland gör jag det inte för att jag har dålig hy på bilden utan helt enkelt för jag tycker hela bilden piffas upp då. När jag finar till huden gör jag det på Touch up, också klickar man på Wrinkles. 


En annan grej jag gör på bilderna är prickar eller runda ringar eller hjärtan, det gör jag på en annan gratis redigeringssida Picmonkey.com.
När man valt bild klickar man på "trollstaven" längst till vänster och scrollar ner till Bokeh shapes också kan man lägga på vilken effekt man vill ha.


Sådär, nu vet ni hur jag redigerar mina bilder, jag lägger nästan aldrig upp helt oredigerade bilder, jag redigerar iallafall alltid ljus eller färg. 

Postat den: 20 Januari, 19:36

åh måste kolla in den sidan:)

Svar: Ja gör det! Super bra sida :)
Alexandra Gefvert


Postat den: 20 Januari, 19:36

åh måste kolla in den sidan:)



Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress: (publiceras ej)
Bloggadress:

Kommentar:


Trackback